13.04.2021 r. (wtorek)

TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O ZIEMIĘ

Temat dnia:  Liczymy kwiaty.

Cele: rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie sprawności fizycznej.

Pomoce dydaktyczne: sylwety kwiatów: z trzema, z czterema i  z pięcioma płatkami; trzy tace; piłka.

Realizacja:

  1. Zabawa „Ziemia, woda, powietrze”

Dziecko stoi i na hasło:

Ziemia- dotyka dłońmi podłogi;

Woda- chwyta się dłońmi za kolana;

Powietrze – podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń przed sobą.

Rodzic wyjaśnia, ze rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają. Pochłaniają przy tym szkodliwe gazy, a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą nie tylko ludziom, ale zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.

  1. Liczymy kwiaty
  2. Liczenie w zakresie pięciu.

Rodzic rozkłada na dywanie sylwety narysowanych kwiatów: z trzema, z czterema i z pięcioma płatkami. Dziecko spaceruje między kartkami i je zbiera. Gdy rodzic klaśnie:

– pięć razy – dziecko zbiera po jednym kwiatku z pięcioma płatkami;

– cztery razy – zbiera po jednym kwiatku z czterema płatkami;

– trzy razy – zbiera po jednym kwiatku z trzema płatkami;

Gdy dziecko ma już po pięć kwiatków, np. dwa z pięcioma płatkami, dwa z czterema płatkami i jeden z trzema płatkami to siadamy razem i układamy sylwety kwiatków przed sobą.

  1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie pięciu.

Rodzic prosi dziecko, aby liczyło kwiaty i pokazywały ich liczbę na palcach.

– Ile masz kwiatów z trzema płatkami? (1)

– Ile masz kwiatów z czterema płatkami? (2)

– Ile masz kwiatów z pięcioma płatkami? (2)

– Ile to jest razem: jeden, dwa i dwa? Pokaż na palcach.

Rodzic przygotowuje tace. Dziecko oddaje kolejno kwiaty z podaną przez rodzica liczbą płatków – odkładając je na tacę, z którą kolejno podchodzi rodzic.

Po oddaniu liczymy, ile kwiatów pozostało.

– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (5)

– Ile kwiatów oddałeś/oddałaś? (np.2)

– Ile ci zostało? (3)

Tak samo postępować należy po oddaniu kwiatów z następną podaną liczbą płatków.

– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (3)

– Ile oddałeś/oddałaś? (1)

– Ile ci zostało? (2)

Na koniec dziecko oddaje na trzecią tacę ostatnie kwiaty.

– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (2)

– Ile oddałeś/oddałaś? (2)

– Ile ci zostało? (Dzieci często mówią :nic. Rodzic wyjaśnia, że nic to zero)

III Zabawa ruchowa z ćwiczeniami orientacji przestrzennej „Gdzie masz kwiatek?”

Dziecko bierze po jednej sylwecie kwiatka i porusza się po pokoju na hasło: bieg, podskoki, przysiady. Następnie dziecko ustawia kwiatka względem siebie wg. poleceń rodzica, np. nad sobą, przed sobą, za sobą, na głowie, z boku.

Zestaw ćwiczeń ruchowych:

– dziecko stoi w parze z rodzicem, w niewielkiej odległości od siebie. Podajecie sobie piłkę, rzucając, turlając, popychając stopą.

– Dziecko z rodzeństwem najlepiej lub rówieśnikiem, stoi odwrócone plecami do siebie , z szeroko rozstawionymi nogami. Podają sobie piłkę najpierw nad głową, a potem – między nogami.

– stanie dalej w parach, przodem do siebie. Piłkę wkładamy między brzuchy. Poruszamy się do przodu, obracamy wokół własnej osi tak, aby piłka nie spadła na podłogę.

– Rodzic odbija piłkę wysoko. Dziecko podskakuje obunóż wysoko. Gdy odbija piłkę nisko, dziecko podskakuje nisko.

– Dziecko maszeruje po obwodzie koła, wrzuca piłkę do kosza.

Od nauczyciela wspomagającego:

– Zachęcamy dziecko do wypowiadania się pełnymi zdaniami – jest to dobre ćwiczenie na wzbogacanie słownika.

– Proszę dostosować do dziecka liczbę kwiatów w zabawie matematycznej (można zwiększyć lub zmniejszyć ich ilość).