CZWARTEK 15.04.2021r.

 

Temat dnia: Gdyby lasu nie było……

Cele : rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

 

 Przebieg zajęcia:

                         

Zabawa ruchowa  Liście wiosną.

Dziecko wyobraża sobie, że jest listkiem. Dziecko  dostaje zieloną sylwetę liścia: dębu, kasztanowca lub klonu.

  • Dmucha na liście trzymane w dłoniach.
  • Wymyśla odpowiedzi na pytania:

O czym mogłyby rozmawiać liście, gdyby potrafiły mówić?

Czy lubią, gdy wiatr nimi porusza?

Zabawa ruchowa –Wiatr porusza gałązkami drzew.

Dziecko, przy dźwiękach porusza się z  wyciągniętymi do góry ramionami. Szybkość poruszania wyznacza natężenie słyszanych dźwięków. 

Wykonanie papierowego motyla. 1. Zapoznanie z budową motyla. Dziecko ogląda duży obrazek motyla. Wymienia części ciała motyla i wskazuje je na obrazku.

 Słuchanie ciekawostek na temat motyli.

Motyle to owady zwane łuskoskrzydłymi. Dzielimy je ze względu na: wygląd, porę lotu (motyle dzienne, ćmy) oraz wielkość (motyle większe, motyle mniejsze). Jest to druga pod względem liczebności grupa owadów (na świecie jest 150 tysięcy gatunków motyli; w Polsce – ponad 3 tysiące). Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka. Na głowie znajdują się: para oczu złożonych, para czułków oraz ssący aparat gębowy. Większość motyli odżywia się nektarem kwiatowym. Na czułkach znajdują się receptory zapachu oraz narządy (Johnstona) słuchu i równowagi, wychwytujące drgania powietrza. Tułów składa się z trzech segmentów. Na nim znajdują się trzy pary odnóży oraz dwie pary skrzydeł. Skrzydła są pokryte drobnymi łuskami.

  Ćwiczenia ruchowo-graficzne.  Pokazujemy pantomimicznie rękami lot motyla. Dziecko przygląda się i potem samo naśladuje te czynności.  Rysujemy palcem  dziecku, w  pudełku z piaskiem, motyla. Mówimy przy tym rymowankę: Motyle – piękne, kolorowe – zdobią kwiaty ogrodowe.

 Dziecko rysuje palcem po rysunku  mówiąc rymowankę. Potem wyrównuje piasek i rysuje motyla samodzielnie.

 Zapoznanie ze sposobem wykonania motyla.

https://youtu.be/PAY3iEeVfKs  

 (pamiętajmy, że wzory na skrzydłach są takie same – symetryczne). Powieś  motylka w  swoim pokoju.

  • Zabawy guzikami. Dziecko dostaje 10 guzików. Liczy je i podaje ich liczbę.  Układa dowolną postać z guzików. Nazywa ją. Segregowanie guzików pod względem kształtu. – Czym różnią się guziki? Dziecko segreguje guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczy guziki w każdym kształcie i układa przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
  • Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek. Dziecko segreguje guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczy guziki z określoną liczbą dziurek i układa przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
  • Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki. Dziecko wyszukuje wśród guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzików okrągłych o czterech dziurkach.
  • Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami…).

 

Zabawa na własnym podwórku.( najlepiej w piaskownicy)

Porównywanie pojemności naczyń za pomocą obranej jednostki  objętości.  Przygotowujemy dwa naczynia różniące się kształtem, ale o takiej samej pojemności, piasek i kubek. − Do którego naczynia zmieści się więcej piasku? Dziecko szacuje na oko, które naczynie ma większą pojemność. – Jak sprawdzić, czy ma rację?  wysłuchujemy pomysłów dziecka, np. zważyć piasek w obu naczyniach, przesypać do jednakowych naczyń itp.

− Jak sprawdzić to za pomocą jednej miarki?

 Czy może nią być kubek?

Dziecko przesypuje piasek z naczyń do kubka i liczy, ile takich miarek zmieści się w każdym naczyniu. Okazuje się, że mimo różnicy w wyglądzie naczyń mieści się w nich po tyle samo piasku.

− Czy można po wyglądzie naczyń stwierdzić z pewnością, gdzie jest więcej piasku? –

 Czym można sobie pomóc, by to stwierdzić? –

 Czy można mierzyć piasek w każdym naczyniu inną miarką? Wysunięcie wniosku: pojemność naczyń można porównać za pomocą wspólnej miarki.

 Oglądanie trzech naczyń o różnych kształtach. Szacowanie na oko, gdzie zmieści się więcej piasku. Wsypywanie piasku do trzech naczyń za pomocą tego samego kubka. Liczenie, ile kubków piasku mieści się w każdym naczyniu. Porównywanie otrzymanych wyników, wyciągnięcie wniosków.