Temat dnia: „ Przyjaciele przyrody”

 

Cele :

– rozwijanie mowy;

– kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych w czasie mówienia.

 

Przebieg

1. Układanie drzewa, kwiatu z klocków w kształcie figur geometrycznych.

2. Zabawa „Gdzie schowały się motyle?”

Rodzic umieszcza w pokoju 10 dużych papierowych sylwet motyli (10 razy większe niż prawdziwe motyle). Zadaniem dzieci jest odnalezienie ich i określenie, gdzie były schowane (prawidłowe stosowanie przyimków).

 

Dzieci I Planeta Ziemia | Premium Wektor

3. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej “Przyjaciele przyrody.

My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli wiemy,

że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.

To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko!

Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,

wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

4. Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje dziecku przykładowe pytania:

O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

Kiedy bardziej oszczędzamy wodę

podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?

Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?

Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? − Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

5. Zabawa ilustracyjna przy piosence „Piosenka ekologiczna”. https://www.youtube.com/watch?v=VHvOJ8nFQP0

6.Ćwiczenia logopedyczne– Kwiaty.

Kwiaty rosną. Dzieci naśladują rosnące kwiaty, które chwieją się na wietrze – stopy mocno opierają o podłogę, nie poruszają nimi, nogi mają złączone; lekko kołyszą tułowiem na boki.

Kwiaty wychylają się do słońca. Dzieci nie zmieniają pozycji, podnoszą jedynie głowy do góry, tak jakby się opalały. Mówią na jednym wydechu: Ale ciepło, ale przyjemnie.

Bukiety. Dzieci – kwiaty – łączą się w bukiety: podchodzą do siebie, łapią się za ręce, nogi mają złączone, głowy podnoszą do góry i lekko odchylają się do góry. Po chwili prostują się i znowu odchylają. Oddychają przy tym powoli i głęboko.

Wąchamy kwiaty. Dzieci naśladują trzymanie kwiatuszka w ręce i wąchanie go – wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.

Taniec kwiatów. Dzieci – kwiaty – przykucają w rozsypce na dywanie, następnie tańczą według własnej inwencji przy melodii walca J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem.

7. Zabawa przy piosence “Piosenka ekologiczna”.

8.Praca plastyczna „Tulipany”.

Wykonanie kolorowych tulipanów z wykorzystaniem opakowań po serkach smakowych. Dzieci owijają patyczki (łodygi) paskami zielonej bibuły, doklejają po bokach liście wycięte z zielonego, dwustronnego papieru; wkładają opakowania, powycinane w kształcie tulipana przez rodzica( osobę dorosłą), na patyki przez wycięte otwory, zakończenia patyków zaklejają kulkami zrobionymi z plasteliny.