PIĄTEK  16.04.2021r.

 Temat:  Odznaka przyjaciela  przyrody

Cele ogólne: − zachęcanie do dbania o przyrodę; rozwijanie sprawności fizycznej.

 Zabawa Strumyk.

 Dziecko dostaje dwie szyfonowe chustki. Ma wyobrazić sobie, że razem tworzą strumyk. Dziecko, przy muzyce, łapie chustki za rogi i tańczy, poruszając nimi bardzo powoli i łagodnie. Potem strumyk wpływa do jeziora.  Bardzo wolno porusza chustkami i wolno się obraca.

 

Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne. • Śpiewanie głoski o na podaną  melodię np. Kotki dwa • Mówienie głoski o jak najdłużej, na jednym wydechu.

  • Mówienie, na przemian: o a o a o a o a o a…

 

 Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki w gniazdach.

 Przy dowolnej muzyce  dziecko – ptak– porusza się swobodnie pomiędzy rozłożonymi na podłodze przedmiotami. Przerwa w muzyce jest sygnałem, że ptaki muszą schować się do  – gniazd.  Po każdym powtórzeniu zabawy  usuwamy jedno gniazdo.

  • Ćwiczenia oddechowe. Dziecko naśladuje wąchanie trzymanego w dłoni kwiatka. Wciągają powietrze nosem, a wydychają – ustami. •
  • Zabawa Obserwujemy przyrodę. Dziecko leży przodem na podłodze. Naśladuje przyglądanie się zwierzętom przez lornetkę, dlatego co chwilę unosi łokcie nad podłogę, trzymając dłonie przy oczach.

 

 Projektowanie odznaki Przyjaciel przyrody. 1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciel przyrody.

 

 My, przedszkolaki na ziemskiej kuli, wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę, kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!

To źle marnować wodę w kąpieli od poniedziałku aż do niedzieli.

 Po co bez przerwy nurkować w wannie? Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska. – Jestem z plastiku, sztuczna i śliska. Gdy będę plackiem leżeć na wodzie, fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

 – Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka. – W lesie się smażę niczym iskierka, a gdy rozgrzeję się jak ognisko, pożar wywołam i spalę wszystko!

– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci, że na planecie mieszkają dzieci? Szust! Posprzątamy bałagan wielki, osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło, wiemy, że pożar wywołać łatwo, a gdy widzimy sarenkę w lesie, to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje, niech się kolcami jeża pokłuje!

 Rozmowa na temat wiersza.

− O co należy zadbać w przyrodzie?

− Czego nie należy marnować?

− Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami? − Dlaczego należy segregować śmieci?

− Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?

Podawanie cech przyjaciela przyrody. Np. Przyjaciel przyrody:

  • nie łamie gałęzi drzew
  • nie depcze trawników w parku, na skwerze
  • nie śmieci
  • nie zrywa roślin
  • nie zostawia kapiących kranów
  • wychodząc z pomieszczenia, gasi światło.

 

 Projektowanie własnej oznaki. •  oglądanie wykonanych oznak, określanie, co oznaczają.

 Rozmowa na temat segregowania śmieci.

− Dlaczego segregujemy śmieci?

Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci. Te, które można poddać recyklingowi, zostają ponownie przetworzone (np. szkło trafia do hut szkła, a papier – do produkcji, między innymi, papieru toaletowego). Posegregowane śmieci wrzucamy do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami (lub podpisanymi):

  • pojemnik na papier – kolor niebieski
  • pojemnik na plastik – kolor żółty
  • pojemnik na szkło kolorowe – kolor zielony
  • pojemnik na szkło bezbarwne – kolor biały
  • pojemnik na aluminium (rodzaj metalu) – kolor czerwony.

 

Zabawa ruchowa Ukryj się. Przy nagraniu nastrojowej muzyki dziecko porusza się swobodnie. Kiedy usłyszy dźwięki głośne, nieprzyjemne dla uszu, przykuca i chowa głowę w ramionach, jakby chciało się ukryć. Ponowne dźwięki nagrania muzyki nastrojowej są sygnałem do wykonywania ruchu.

Jako podsumowanie tematu proponuję spacer po osiedlu i zaobserwowanie: Jak mieszkańcy dbają o środowisko przyrodnicze.